Tuesday, June 11, 2013

Jangan Makan Nasi Untuk Sahur!!

Kenapa tak boleh makan nasi?? Nasi kan makanan ruji kita?? Ha.. ingat entry lepas pasal indeks glisemik?
..Karbohidrat yang memecah dengan cepat mempunyai indeks glisemik (G.I) yang tertinggi manakala karbohidrat dengan G.I yang rendah pulak memecahkan gula dengan perlahan-lahan sambil membebaskan glukos ke dalam sistem badan anda. Mengekalkan paras gula dalam darah yang rendah amatlah penting dalam pengurangan berat badan dan penjagaan kesihatan dalam jangka masa panjang.
Nasi kategori medium high G.I okay.. antara 56 hingga 69 gitu. Jadi amatlah penting untuk kita mengambil sahur yang rendah indeks glisemik kerana penyerapan glukosa dalam darah secara perlahan-lahan akan menstabilkan kandungan gula dalam darah, menjadikan kita bertenaga sepanjang hari.

Berbeza dengan makanan yang berindeks glisemik tinggi, seperti nasi, coklat, gula pasir kerana glukos terserap masuk ke dalam darah dengan kadar yang cepat dan menurun juga dengan kadar yang cepat. Kandungan glukosa yg tinggi ini menjadikan kita sangat bertenaga, sangat teruja tetapi sebaik sahaja paras glukosa turun, kita menjadi sangat lemah, lapar, lesu tidak bermaya.

Jadi apa makanan yang rendah G.I ni?

indeks glisemik, senarai makanan rendah glisemik, shaklee indeks glisemik
klik untuk tumbesaran gambar


Saya pun agak perasaan perbezaan sahur nasi dan sahur makanan rendah G.I ni, sahur nasi kadang-kadang tu pukul 9-10 dah start lapar, mengantuk tak yah cakap la.. rupanya sebab ni lah. Sebab duduk rumah kan, makan jela apa mak masak hehehe. Lepas masuk belajar harapan la nak masak.. so sahur dengan cereal and susu je. Time tu tak perasan pun lebih bertenaga sebab pegi kelas, abis kelas balik lepak rumah, petang g kelas balik haha tapi lepas mula bekerja ni saya start sahur dengan ESP.. haa bukan saja kenyang sampai petang, cergas lagi hihi

Selain ESP, gabungan Performance Drink dan Meal Shakes adalah terbaik bagi yang nak berpuasa. Kombo lengkap untuk bulan puasa ni memberi tenaga sepanjang hari dan menghindarkan kita dari dehidrasi. Ibu yang menyusu dan risau susu merudum waktu puasa? Boleh ambil set ni, insyaAllah susu melimpah ruah, dan ibu bertenaga sepanjang hari! Ibu hamil? Sesiapa yang ada masalah gastrik? Tahun ni insyaAllah anda boleh puasa penuh dengan set ni!

set mighty 3, performance, esp, meal shakes, shaklee


Testi customer yang dah cuba set mighty 3 ni.

testi mighty 3





Jom kita tengok testi kak Sufiah yang ada gastrik tapi sekarang dah boleh puasa penuh!

testi gastrik, esp, performance, meal shakes, shaklee puasa




psst.. bulan ni promo Meal Shakes, rugi kalau tak grab dari sekarang!! Harga? haruslah murah gila hehe


Berminat?
Hubungi saya sekarang!!
Your Shaklee Independent Distributor
Farahiyah
♥ SMS : 019-7763696
♥ Shaklee ID : 916507
♥ FB Page : www.facebook.com/kabinetvitamin
♥ Email : kabinetvitamin@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...