Thursday, July 11, 2013

9 Tanda-tanda Hormon Anda Tidak Seimbang

Bila sebut je perkataan 'hormon', apa yang terlintas dalam kepala anda? Kebanyakan kita mesti bayangkan wanita menopause yang mengamuk ye tak?. Perubahan hormon ni sebenarnya memberi kesan kepada semua orang tak kira lah wanita ke lelaki ke remaja ke.



Bagi wanita, perubahan yang paling ketara ialah ketika mereka berumur dalam lingkungan 40-an dan 50-an, tetapi boleh juga dilihat seawal pertengahan 30-an. Ramai lagi wanita yang mempunyai tanda-tanda awal masalah hormon, yang banyak berkaitan dengan bukan sahaja gaya hidup dan pemakanan kita, tetapi juga pencemaran, toksin dan xenoestrogens (bahan kimia sintetik yang bertindak sebagai estrogen dalam badan kita) yang kita terdedah setiap hari .

Beberapa tanda ketidakseimbangan hormon:

1. Berat badan meningkat.

Gaya hidup, pemakanan dan aktiviti fizikal adalah komponen penting dalam mengekalkan berat badan yang sihat. Ramai wanita yang mengalami masalah ketidakseimbangan hormon menyebabkan sukar untuk mengekalkan berat badan yang sihat. 

2. Lemak di bahagian perut dan kehilangan jisim otot.

Apabila sistem endokrin anda stress, hormon tertentu akan kurang dihasilkan dan hormon lain (selalunya cortisol) akan dihasilkan lebih banyak. Ini menyebabkan badan menyimpan lemak menyebabkan meningkatnya lemak di bahagian perut.

3. Kurang bernafsu.

Salah satu tanda yang paling ketara ketidakseimbangan hormon adalah nafsu yang kurang, yang bermula dari tidur yang terganggu. Tanpa tidur yang berkualiti pengeluaran hormon seks boleh berkurangan.

4. Keletihan.

Belum tengahhari dah lemau? Bukanlah sesuatu yang normal jika anda selalu berasa lesu, dan tidak teratur.

5. Kebimbangan, cepat marah dan kemurungan.

Kebimbangan dan kemurungan adalah petunjuk bahawa anda mempunyai ketidakseimbangan hormon, keracunan, bekerja terlalu keras, tertekan, dan kemungkinan besar tidak memberi badan anda nutrisi yang diperlukan. 

6. Insomnia dan corak tidur yang tidak teratur.

Insomnia menyebabkan tekanan dan meningkatkan tahap kortisol, yang secara langsung menyebabkan ketidakseimbangan hormon. 

7. Berpeluh.

Bagi kebanyakan wanita, berpeluh malam dan hot flashes adalah tanda pertama bahawa sesuatu tidak kena. Ini bukan masanya untuk memulakan terapi hormon gantian, tetapi memulakan jurnal makanan dengan mencatat apa yang anda makan dan minum, bagaimana anda rasa secara fizikal, dan emosi.

8. Masalah penghadaman.

Gas, kembung dan pencernaan perlahan adalah masalah hormon yang biasanya tidak dikaitkan dengan ketidakseimbangan hormon, tetapi boleh dikaitkan dengan makanan yang tidak sihat, tidak mengunyah makanan dan makan terlalu banyak.

9. Mengidam.

Selepas makan lebih daripada anda perlu, adakah anda melihat kembali dan bertanya kepada diri sendiri mengapa? Sebab-sebab biasa mengidam dan makan berlebihan adalah keletihan adrenal, rintangan insulin, dan ketidakseimbangan hormon lain. Mengurangkan gula, alkohol, tenusu dan gandum - walaupun sukar - bukan sahaja akan membantu keinginan kawalan, tetapi isu-isu pencernaan anda juga.

Cara nak stabilkan hormon? Jom cuba GLA Complex! 


Ibu-ibu yang suka amalkan EPO dah mula beralih ke GLA Complex sebab? Kebanyakkan GLA (gamma-linolic acid) tersedia dipasaran dihasilkan dari Evening Primrose Oil (EPO), manakala GLA Shaklee diekstrak dari borage yang mengandungi lebih dari 2 kali ganda GLA dalam EPO. Borage juga adalah 3 kali lebih dari segi bioavailabiliti dan 3 kali lebih berkesan dari EPO!

Baca manfaat GLA Complex kt sini.

GLA Complex bukan saja merawat masalah hormon, masalah luaran seperti jerawat, kulit menggerutu, kusam dah sebagainya pun setel! Jom tengok testimoni:




Berminat?
Hubungi saya sekarang!!
Your Shaklee Independent Distributor
Farahiyah
♥ SMS : 019-7763696
♥ Shaklee ID : 916507
♥ FB Page : www.facebook.com/kabinetvitamin
♥ Email : kabinetvitamin@gmail.com

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...