Friday, July 19, 2013

Makanan Awet Muda


Siapa taknak awet muda kan? Sekarang ni macam-macam cara orang sanggup buat untuk nampak muda, dari guna petua orang tua-tua, petua pelik-pelik sampailah sanggup ambil jalan singkat cucuk sana-sini, operate sana-sini semata nak nampak muda. hish.. tu kira melanggar hukum alam dah tu.. isk3.. 


Nak awet muda pun bukan bermakna nak jadi muda selamanya.. awet muda ni maksudnya kita 'muda'kan kembali dalaman kita yang 'tua' disebabkan pencemaran macam-macam sekarang ni. Betul tak? haa bila dalaman 'muda', luaran nampak sihat, kita pun bertenaga nak buat kerja, nak beribadah kan? Sila setuju. hehe

Ok jom kita tengok beberapa jenis makanan yang bantu kita sihat dari dalam, awet muda di luar~ 

#15 Delima

Buah delima penuh dengan antioksidan polifenol, ia membantu melawan radikal bebas. Dan seperti warna merah buah delima, ia membantu mengawal aliran darah dan memberikan warna kulit yang cantik. Segelas jus delima akan memberi manfaat ini tetapi ia juga boleh disapu untuk membantu menghilangkan garisan halus dan memberikan kulit yang lembap.



#14 Lada

Lada hijau dan kuning boleh membantu mencegah kedutan dan garisan penuaan. Kajian telah menunjukkan bahawa karotenoid yang terdapat dalam lada kuning dan oren boleh mengurangkan sensitiviti kulit dari sinaran matahari. 



#13 Biji bunga matahari

Biji bunga matahari kaya dengan vitamin E. Ia boleh membuatkan kulit anda kelihatan berseri, walaupun selepas berjemur dibawah cahaya matahari. 

psst.. GLA mengandungi ekstrak bunga matahari~ sebab tu pengamalnya kulit cantik :D



#12 Kacang merah

Kacang merah kaya dengan zink. Dalam kajian baru-baru ini, terdapat hubungan antara tahap zink yang rendah dan masalah kulit seperti jerawat. Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa zink lebih berkesan merawat jerawat daripada antibiotik 



#11 Oatmeal

Oatmeal mengambil masa untuk dihadamkan, jadi ia membantu mengawal paras gula dalam darah dan menghalang badan anda daripada meningkatkan tahap androgennya - hormon yang menyumbang kepada kedutan. Oat juga ialah agen penyembuhan untuk kulit. Untuk hasil yang terbaik, makan 'steel-cut' oatmeal yang memberikan semua vitamin yang biasanya tiada daripada 'instant' oatmeal.

p/s: jom buat masker ESP+oatmeal. parut hilang kulit cantik! 



#10 Tomato

Tomato kaya dengan lycopene, ia mengurangkan risiko 'sunburn' dan membantu kulit menghasilkan lebih banyak kolagen. Memakan tomato juga boleh mengurangkan risiko penyakit jantung. 



#9 Salad Romaine

Dengan hanya memakan enam keping daun salad Romaine, anda mendapat lebih keperluan harian vitamin A anda. Ini meningkatkan penggantian sel dan memberikan kulit lebih oksigen. 


#8 Strawberi

Secawan strawberi mempunyai kira-kira 130% daripada keperluan Vitamin C harian anda. Ini meningkatkan pengeluaran kolagen untuk kulit yang lebih licin, mengurangkan garis-garis halus dan menyelesaikan masalah kulit kering. Kajian menunjukkan bahawa ia juga boleh membantu mengurangkan risiko beberapa jenis kanser


#7 Epal

Epal mengandungi banyak antioksidan termasuk quercetin yang boleh didapati di kulitnya. Ia memberikan perlindungan daripada sinaran matahari yang boleh menyebabkan kanser kulit. Dengan makan hanya dua epal setiap minggu, anda juga boleh mengurangkan risiko kematian daripada penyakit jantung sebanyak kira-kira 15% dalam hanya satu tahun.


#6 Soya

Soya membantu mengurangkan garis-garis halus dan kedutan kerana antioksidan yang terdapat dalam soya meningkatkan keanjalan kulit.


#5 Telur

Telur adalah makanan yang kaya dengan protein yang memberikan antioksidan yang kuat. Antioksidan yang terdapat dalam telur memberikan kulit anda 4 kali ganda perlindungan terhadap kerosakan UV. 


#4 Badam

Dengan makan kira-kira segenggam badam setiap hari, anda memberi badan anda lebih vitamin E, antioksidan yang penting untuk kesihatan kulit. Di samping itu, makan badam sekurang-kurangnya dua kali seminggu boleh membantu anda menjaga berat badan.


#3 Kacang Walnut

Kacang walnut mengandungi asid alfa-linolenik yang merupakan lemak omega-3 yang membantu melincirkan lapisan kulit untuk memastikan ia lembap. Hanya hidangan 1/2 auns memberikan anda hidangan yang disyorkan ALA. Kajian menunjukkan bahawa makan walnut sekitar makan malam juga boleh membantu anda mendapatkan tidur yang lebih baik!


#2 Coklat gelap

Coklat gelap tinggi dengan flavonoid yang boleh meremajakan kulit anda dan memberi anda kulit yang licin, lembut, dan lembap. Ia juga boleh meningkatkan aliran darah ke otak sehingga 2 jam selepas makan. Ada juga yang mencadangkan yang boleh mengurangkan risiko nyanyuk di kemudian hari.


#1 Minyak Zaitun

Kerana asid lemak dalam minyak zaitun, ia membantu melindungi kulit daripada sinaran UV dan menyebabkan membran sel untuk menyimpan kelembapan. Ambil sekurang-kurangnya satu sudu setiap hari untuk kulit yang cantik. Anda juga boleh guna sebagai pelembap untuk kulit atau rambut.




Berminat?
Hubungi saya sekarang!!
Your Shaklee Independent Distributor
Farahiyah
♥ SMS : 019-7763696
♥ Shaklee ID : 916507
♥ FB Page : www.facebook.com/kabinetvitamin
♥ Email : kabinetvitamin@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...